Jaki silnik w rowerze elektrycznym jest najlepszy?

HomeSport

Jaki silnik w rowerze elektrycznym jest najlepszy?

Trening na masę – co warto o nim wiedzieć?
Rowery na co dzień – jaki rower sprosta Twoim oczekiwaniom?

Rowery elektryczne z roku na rok zyskują coraz większą popularność. Każdy z nich posiada wiele elementów, na które należy zwrócić uwagę przy zakupie swojego upragnionego modelu. Silnik jest sercem całej konstrukcji roweru elektrycznego gdyż zapewnia mu  napęd, który wyróżnia e-bike od tradycyjnych jednośladów. Decyzja o wyborze silnika do roweru elektrycznego  jest niezwykle istotna i powinna być gruntownie przemyślana. Obecnie na rynku dostępnych jest kilka rodzajów silników elektrycznych a każdy z nich posiada pewne wady i zalety. Sprawdźmy zatem jaki silnik w rowerze elektrycznym jest najlepszy i w jaki sposób dostosować wybór odpowiedniego modelu  do naszych potrzeb.

Rodzaje silników w rowerach elektrycznych

Rowery elektryczne z silnikiem umieszczonym w tylnej piaście (kole) są niezwykle popularne. Większość masy rowerzysty opiera się na siodełku dlatego tylne koło zapewnia bardzo dobrą przyczepność roweru do podłoża. Ponadto tak umiejscowiony silnik znacząco minimalizuje wystąpienie poślizgu podczas jazdy przy większych prędkościach. W razie ewentualnej awarii tylnego koła silnik dzięki hermetycznym złączom umożliwia łatwe zdjęcie koła do wymiany. Jednocześnie praca silnika umiejscowionego w tylnej piaście jest niezwykle cicha co przekłada się na komfort podróżowania. Istotną wadą takiego rozwiązania jest zwykle niższy moment obrotowy silnika w porównaniu do silników centralnych o tej samej mocy co obniży komfort jazdy pod strome podjazdy.

Silnik w przedniej piaście (kole) roweru został zaprojektowany głównie do poruszania się po mieście. Ma bardzo prostą budowę, nie ogranicza funkcjonalności tylnego koła a nadto zapewnia optymalne rozłożenie masy w połączeniu z zamocowaniem baterii na bagażniku. Silnik w przednim kole roweru to również korzystne rozwiązanie cenowe. Jednak znacznie gorzej poradzi sobie podczas jazdy na stromych i nieutwardzonych powierzchniach oraz przy pokonywaniu podjazdów.

Wśród silników umieszczanych w kołach przednim i tylnym wyróżniamy silniki bezprzekładniowe i przekładniowe. Silnik bezprzekładniowy jest pozbawiony elementów ruchomych i pomimo dużej wagi i rozmiarów gwarantuje bardzo cichą pracę. Z kolei silnik przekładniowy pozwala na uzyskanie wysokiego momentu obrotowego przy jednoczesnym zachowaniu niewielkich rozmiarów i wagi. Pomimo, że jest dość głośny to zapewnia dobre przyśpieszenie w połączeniu z wysoką sprawnością podczas jazdy przy niskich prędkościach.

Silnik montowany centralnie mimo, że jest najdroższym rozwiązaniem to zapewnia odpowiednie rozłożenie środka ciężkości oraz pozwoli na montaż różnego rodzaju osprzętu do tylnego lub przedniego koła. Świetnie pokonuje podjazdy pod bardzo strome zbocza. Jest stosunkowo mniej podatny na wszelkie usterki. Zastosowanie silnika centralnego rodzi konieczność zastosowania ramy o specyficznej budowie.

Jaki silnik do roweru elektrycznego wybrać? Silnik centralny czy w kole? Zapoznaj się z poradnikiem: https://muvike.pl/silniki-w-rowerach-elektrycznych-jaki-naped-jest-najlepszy/

Najważniejsze parametry przy wyborze silnika

Przed wyborem odpowiedniego modelu silnika warto zwrócić uwagę na jego  moment obrotowy, co ma znamienny wpływ na przyśpieszenie roweru. W rowerach niższej klasy moment obrotowy silnika wynosi zazwyczaj od 60 Nm (niutonometrów). Z kolei w najmocniejszych jednostkach moment obrotowy może przewyższać 100 Nm. Istotne jest także napięcie roweru. Im jest ono wyższe tym na wyższy będzie moment obrotowy naszego roweru. Większość modeli wykorzystuje napięcie 24V lub 36V. Maksymalne napięcie może wynieść 48V. Moc silnika jest również istotnym parametrem i została ograniczona przez prawo europejskie do 250V.

Najlepsi producenci silników rowerowych

Do dominujących marek produkujących silniki do rowerów elektrycznych należą przede wszystkim: niemiecki koncern Bosch oraz znane każdemu japońskie Shimano. Do najpopularniejszych dostępnych silników do rowerów elektrycznych marki Bosch należą:

  1. Bosch Active Line;
  2. Bosch Active Line Plus;
  3. Bosch Performance Line;
  4. Bosch Performance Line Speed;
  5. Bosch Performance Line CX;

Do wiodących modeli silników do rowerów elektrycznych Shimano zaliczamy:

  1. Shimano Steps E6100;
  2. Shimano Steps E5000;
  3. Shomano Steps E6000;
  4. Shimano Steps E8000;
  5. Shimano Steps E7000.

Jak widać każdy z rodzajów silnika do roweru elektrycnego ma swoje wady i zalety trudno zatem wskazać, który z nich okaże się najlepszym rozwiązaniem. Warto przede wszystkim dostosować silnik do swoich potrzeb i zwrócić uwagę na to jak i gdzie chcemy użytkować nasz rower elektryczny.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0